Thursday, October 23, 2008

aSUh Manja


7 tips dekati anak lelaki

Semakin anak membesar dan menjengah kea lam remaja ramai ibu bapa merasakan mereka selesa tanpa perlu memberi perhatian yang lebih dan membelai anak-anak mereka. Anak-anak mereka tidak lagi dipeluk seperti sewaktu zaman kanak-kanak dulu. Kalau waktu kecil dahulu, walaupun badan si kecil berbau busuk tak kala baru pulang dari sekolah mahupun pulang dari bermain, kita tetap memeluknya dan mengucapkan kata-kata manja. Maka tersengih dan merengek lah anak kecil kita tika itu.


Namun suasana ini jarang kita lakukan apabila anak kita menginjak remaja dan dewasa. Ada juga di kalangan anak yang mengelak untuk dipeluk kerana malu diejak oleh rakan-rakan dan digelar anak manja. Sebenarnya, situasi yang menjadi budaya sewaktu kecil jika dtinggalkan merupakan satu ‘alamat’ anak itu semakin jauh dengan kita. Bicaranya sudah semakin kurang kerana kita menyangakakan semuanya sudah ‘ok’ dan sudah mampu berdikiri.


Hakikatnya, anak remaja sebenarnya memerlukan perhatian, emosi mereka tika itu sedang bergolak, pertukaran hormone daripada alam kanak-kanak kea lam remaja menyebabkan mereka kadang-kadang berada di dalam keadaan keliru dengan diri sendiri kerana sedang mencari identiti diri.


Sewajarnya dalam suasana anak mula menjengah dewasa, ibu bapa perlu lebih akrab dengan anak-anak. Antaranya biasakan budaya memeluk seperti mereka kecil dahulu. Anak perempuan pula perlu selalu dipeluk oleh ibunya supaya mudah meluahkan perasaan yang berkaitan dengan kewanitaan. Anak lelaki perlu kerap dipeluk oleh ayahnya supaya dapat membina jatidiri sebagai pemimpin keluarga kelak.


Hari ini, mendidik anak lelaki juga penuh dengan cubaan memandangkan keadaan dunia yang penuh dengan globalisasi menyebabkan banyak budaya luar yang masuk. Berikut adalah tip-tip bagaimana menambat anak lelaki:


1) biasakan budaya bersalam sebelum keluar rumah, juga sebelum tidur malam. Cara ini akan memudahkan proses komunikasi antara anak sama ada bertanyakan ke mana mereka pergi.
2) Salam bertentang mata
3) Peluk bahu anak sambil menepuk bahunya
4) Sebaiknya peluk pinggang mereka. Cara ini akan menyukarkan mereka melepaskan pelukan kita.
5) Sambil peluk bacalah doa yang baik-baik dan tiupkan perlahan-lahan pada belakang tengkuk mereka. Dalam masa yang sama hidu bau tepi temgkuk, cara ini dapat mengesan sama ada anak itu merokok atau tidak. Bau asap rokok akan melekat pada belakang telinga.
6) Sambil memeluk banyakkan memuji selepas itu barulah disusuli denga menasihati. Anak-anak kita sangan dahagakan puji-pujian daripada ibu bapa untuk menyuburkan jiwa mereka.
7) Ketika melepasakan pelukan sebaiknya ayah berdiri sambil tangan diletakan di atas bahu da meneruskan dengan kata-kata yang baik seperti memberikan dorongan dan puji-pujian. Cara ini akan memudahkan mereka meluahkan isi hati tanpa rasa malu dan tertekan.

Yakinlah anak yang selalu dipeluk, aura keakraban kasihnya dengan keluarga sangat rapat. Percayalah hati anak akan terusik jika selalu dipeluk oleh ibu bapa dan rasa dikasihi.


Peluklah anak kita ketika hayatnya masih ada agar kita tidak terkilan apabila hanya sempat memeluk jenazahnya atau kita yang dipeluk bergelar arwah.

2 comments:

Simfoni Islam said...

zaman sekarang cabaran dalam membesarkan dan mengasuh anak-anak semakin mencabar. kita perlu menyusun perancangan jangka panjang untuk kebahagian anak-anak kita. jadikanlan artikel ini sebagai panduan..

Fahmi said...

emmm.ni tips dan panduan dekati anak lelaki.tp camne lak tips nak dekati lelaki@nak memenangi hati suami?ha,camne tu..camne tu..askum!

Template by - Abdul Munir