Sunday, October 19, 2008

KePIMpinan


Meneladani Al-Amin

Al-amin secara bahasa bererti yang setia, jujur dan terpercaya. Seorang pemimpin yang mempunyai sifat ini ketika menerima jawatan akan menjalankannya dengan jujur dan penuh dedikasi. Sifat seperti ini muncul pada orang yang selalu melihat tugas dan jawatan sebagai amanah dari ALLAH. Ia meyakini amanah itu akan dipertanggungjawabkan pada hari pengadilan kelak.

Setiap manusia dilahirkan sebagai pemimpin. Rasulullah bersabda, ‘ Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap pemimpin itu akan ditanya tentang natijah kepimpinannya.” (HR Bukhari dan Muslim).

Kita tentu mengetahui khalifah Umar bin Khatab. Ia adalah salah seorang khalifah yang sangat terkenal dengan kejujuran dan kehebatannya dalam memimpin. Kehidupannya sangat sederhana. Seorang utusan raja dari Parsi pernah tidak mengenalinya. Ketika itu ia mendapati Umar r.a sedang tidur di bawah sebatang pokok beralaskan daun pelepah kurma tanpa pengawal. Tidak terlihat padanya kemewahan, apatah lagi kebesaran seorang raja dan pemimpin dunia.

Tidak jauh beza dengan cucunya, Umar Abdul Aziz. Khalifah yang memerintah pada era Daulah Umawiyyah yang terkenal dengan kejujurannya dalam pemerintahan. Umar sangat takut menggunakan kemudahan kerajaan untuk kepentingan peribadinya. Ia rela berbincang dengan puteranya dalam keadaan gelap gelita daripada menggunakan lampu dan minyak milik kerajaan.

Begitulah cara seorang al-amin dalam menjalankan tugas. Baginda melihat jawatan merupakan amanah yang penuh dengan peluang. Bukan peluang untuk mengumpul harta dan memperkaya diri dan keluarga akan tetapi peluang untuk mempermudah terlaksananya tugas utama sebagai hamba ALLAH dan khalifah-Nya di muka bumi ini. Melalui amanah ini, baginda tebarkan nilai-nilai keadilan di tengah masyarakat.

Pemimpin seperti inilah yang sangat disenangi rakyat dan patut diteladani. Lawan kepada al-amin ialah khianat. Pemimpin yang khianat penuh dengan kecurangan, tidak amanah, dan jauh drai nilai-nilai keadilan. Mereka tidak peduli dengan kesusahan rakyat yang dipimpinnya. Di akhirat kelak mereka akan menerima balasan sebagaimana hadis Rasulullah ‘Tidaklah seorang diamanahkan memimpin suatu kaum kemudian meninggal dalam keadaan curang terhadap rakyatnya maka akan diharamkan baginya syurga.”( Bukhari dan Muslim).

Renungan buat sahabat-sahabt..sudahkah kita memiliki sikap al-amin dalam melaksankan amanah kepimpinan..

Buat sabahabt-sahabat dalam PKAP, JAKMA dan MAMPAN..moga kita sentiasa amanah dan ikhlas dalam perjuangan kita..

0 comments:

Template by - Abdul Munir