Sunday, October 19, 2008

dUnia MisTIK


Soal akidah yang menggunakan sihir

Dunia hari ini memeperlihatkan ramai manusia yang bertuhankan jin dan syaitan. Mereka sanggup menjadikan jin dan syaitan sebagai pengantaraan sama ada untuk mendapatkan seseorang sebagai teman hidup, membalas dendam, mendapatkan kesenangan hidup dan banyak lagi. Fenomena ini lebih dikatakan sebagai sihir, saka.
Dalam hal ini, mereka menjadikan jin dan syaitan sebagai pengantara untuk masuk ke dalam badan seseorang dengan menggunakan pelbagai kaedah. banyak kaedah yang digunakan sama ada melalui hembusan angin, barangan tajam dan sebagainya.
Perbuatan mereka ini dikatakan salah satu perbuatan syirik dan amat bertentangan dengan ajatran agama. Perbuatan mereka ini juga menunjukkan akidah yang lemah dan pegangan agama yang lemah. Allah menjanjikan balasan kepada mereka yang menggunakan sihir, malah di dunia lagi Allah telah membalasnya sama ada sewaktu sakaratul maut atau kehidupan di dunia. segala amalan mereka tidak akan diterima kecuali dengan bertaubat.


KAEDAH MEMULIHKAN DIRI DARI GANGGUAN SIHIR DAN JIN


1) Berubat dengan orang yang arif

Jangan sesekali berubat dengan orang yang melakukan rawatan, yang juga melibatkan atau meminta pertolongan dari jin.

Tidak mudah untuk membezakan antara pengamal yang menggunakan kaedah yang diharuskan oleh syarak dengan yang melakukan rawatan melibatkan jin. Namun, berkemungkinan pesakit akan menjadi lebih teruk kerana pengamal akan ‘melepaskan’ atau ‘menambahkan’ bilangan jin mendampingi pesakit, lalu menyakiti pesakit tersebut.

2)Merawat diri sendiri

Iaitu dengan memperkuatkan roh kita. Apabila roh kuat, maka iblis tidak akan berupaya menyakiti seseorang. Kekuatan roh merupakan ketahanan, caranya ialah dengan bertaqarub atau menghampirkan diri kepada Allah.

Cara bertaqarub ialah dengan melakukan amalan sunat secara terus menerus sehingga dikasihi Allah. Apabila seseorang itu menjadi kekasih Allah, Allah akan memberikan kekuatan kepadanya dengan memberi ‘karamah’(kemuliaan) kepadanya. Karamah yang dimaksudkan ialah Allah memperkenankan permohonannya dan memberikan pertolongan serta memberi perlindungan apabila dia memohon perlindungan.

3)Berubat dengan orang yang arif dan merawat diri sendiri

Iaitu seperti kaedah pertama di samping merawat diri sendiri seperti kaedah kedua. Banyak kaedah yang boleh diamalkan dalam usaha merawat diri sendiri. Kaedah ini merangkumi;

1) sembahyang taubat yang diiringi dengan istighfar

2) sembahyang tasbih

3) sembahyang tahajud

4) sembahyang witir

5) zikir

6) berdoa dengan al-asma al-husna

7) selawat ke atas nabi

8) sembahyang hajat

Amalan ini hendaklah diamalkan pada waktu mustajab, iaitu pada satu pertiga malam terakhir, lebih kurang bermula jam 3 pagi hingga subuh. Dirikan sembahyang taubat dua rakaat kemudian mohon keampunan( beristighfar) sekurang-kurangnya 100 kali.

Sumber rujukan:

Majalah anis keluaran Julai dan Oktober 2008

0 comments:

Template by - Abdul Munir