Sunday, October 19, 2008

perMaTa SolEHah



10 PANDUAN JAUHI TABARUJ

Untuk menjadi wanita solehah yang dipandang mulia di sisi Allah, kita perlulah berazam bersungguh untuk menjaga adab sopan yang telah ditetapkan oleh syariat. Termasuk juga menjaga pemakain mengikut syariat. Berikut adalah 10 panduan jauhi tabaruj.

1) Menahan pandangan- menundukkan pandangan apabila berhadapan dengan lelaki bukan muhrim dan ini menunjukan adanya sifat malu dan akan lebih menyerlahkan kesopanan wanita tersebut. Surah an-Nur: dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman, supaya mereka menahan pandangannya.

2) Jaga pergaulan- elakkan bercampur-gaul, bersentuh-sentuhan dengan lelaki yang bukan muhrim.

3) Memakai pakaian yang sopan sesuai dengan syariat.-

a) Tutup seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan hingga pergelangan.

b) longgar,tidak nipis,tidak jarang dan tidak singkat.

4) Tegap berjalan- wanita yang solehah seharusnya menjaga cara berjalan sehingga tidak menyebabkan lelaki tertarik kepadanya. Jaga cara berjalan, jangan mendada umpama itik pulang petang. Sebaik cara berjalan ialah tundukkan sedikit kepala dan berjalan dengan langkah agak cepat( tegap). Cara berjalan begini dapat mengawal pergerakan badan dan mengelakkan tudung melekat di dada apabila ditiup angin.

5) Jangan menyerupai pakaian lelaki sehingga sukar membezakan jantina.- bagi wanita yang memakai seluar panjang dianjurkan longgar dan baju yang dipakai sebaiknya longgar serta melepasi paras pinggul.


6) Tidak menyerupai pakaian orang kafir dari kaum Yahudi dan Nasrani. Pakaian yang banyak di jual di pasaran sekarang banyak yang datang dari budaya barat. Islam menegaskan supaya penampilan kita berbeza dari mereka agar kita tidak bersubahat dengan mereka kerana Rasulullah dengan tegasnya mengingatkan dalam sabdanya,

sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum itu maka akan dibangkitkan nanti bersama dengan kaum itu.’( riwayat Tabrani)

7) Jaga tutur kata dalam bicara- kenal pasti tempat dan suasana ketika berbicara. Dengan yang bukan muhrim elakkan dari berkata-kata dengan nada manja tetapi bercakaplah dengan tegas dan nada yang sederhana. Firman Allah dalam surah al-Ahzab yang bermaksud:

‘…. Jangan sampai kamu( wanita-wanita beriman itu) berlemah-lembut dalam bicara, sehingga menimbulkan keinginan dalam hati orang yang ada penyakit.

8) Jangan memakai minyak wangi yang terlalu harum dengan niat untuk memikat lelaki

Sabda Rasulullah s.a.w: ‘sesiapa wanita pun, apabila memakai wangian, lalu dia melintasi tempat duduk sekumpulan lelaki supaya mereka tercium baunya, maka dia samalah seperti wanita pelacur’( riwayat Nasa’i, Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban).

Gunakan pewangi yang sederhana baunya sekadar dapat menyegarkan bau badan dan orang selesa berinteraksi dengan kita.

9)Jangan memakai aksesori tambahan yang berloceng( berbunyi) seperti gelang tangan, rantai leher, gelang kaki atau seumpamanya yang boleh menarik perhatian lelaki. Firman Allah s.w.t ‘….janganlah mereka (wanita-wanita beriman) itu menghentak-hentakkan kakinya agar diketahui apa yang disembunyikannya dari perhiasan dirinya.’( An-Nur 31)

10)Memakai solekan yang sederhana- apabila keluar dari rumah, solekan di wajah hendaklah sederhana. Solekan yang terang hanya untuk dipamerkan pada suami.

Kesimpulannya, Islam tidak pernah menghalang wanita untuk berhias apabila keluar dari rumah untuk bergerak aktif di luar rumah mengikut bidang yang diharuskan oleh syarak sebagai uasaha untuk memajukan diri, keluarga dan negara. Namun semuanya haruslah berpandukan kepada batas syariat.

...moga-moga kita menjadi wanita solehah yang menjadi penyejuk hati ayah bonda, isteri yang mendamaikan hati suami dan ibu yang penyayang...

0 comments:

Template by - Abdul Munir